شناسهٔ خبر: 177169 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کاهش ۱۱ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان مرکزی

جهانی اراک مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، جلسه شورای راهبردی تصادفات استان مرکزی با حضور سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار استان مرکزی، علی‌اکبر اسدی، معاون استاندار، مهرداد جهانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، سردار رفیعی‌کیا، فرمانده انتظامی استان، پورشمس، رئیس پلیس راهور، و عاشوری، رئیس پلیس راه استان و جمعی از مسئولان برگزار شد.

مهرداد جهانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، در این جلسه به وضعیت جاده‌های استان اشاره کرد و گفت: «استان مرکزی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۵۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۳ کیلومتر راه اصلی و ۷۳۷ کیلومتر راه فرعی است.»

وی افزود: «این استان از لحاظ نرخ تردد ساعتی ورود و خروج خودروها بعد از تهران و البرز، رتبه سوم کشور را دارد؛ به طوری که تعداد پلاک عبوری از محورهای استان از ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۴ میلیون و ۴۸۹ هزار تردد بوده است.»

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به تعداد دوربین‌های ثبت تخلف فعال در محورهای استان گفت: «در آزادراه‌ها ۲۸ دستگاه، بزرگراه‌ها ۳۷ دستگاه و در راه‌های اصلی ۲۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف فعال وجود دارد. همچنین ۱۴ دوربین جدید در حال نصب و ۷ دوربین نیز در حال تأیید مکان‌یابی است.»

جهانی همچنین به میانگین فاصله دوربین‌های ثبت تخلف سرعت اشاره کرد و گفت: «فاصله دوربین‌ها در طول راه‌های استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، به طوری که به ازای هر ۲۳ کیلومتر یک دستگاه دوربین وجود دارد. با نصب دوربین‌های جدید، این فاصله کاهش خواهد یافت.»

وی تعداد تخلفات سرعت در راه‌های استان را ۶۰۳ هزار و ۹۵۶ مورد عنوان کرد و گفت: «طی این مدت، یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۹۰ پلاک مخدوش نیز توسط سامانه‌های پلاک‌خوان ثبت شده است.»

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه تعداد سامانه‌های ترددشمار در آزادراه ۲۰ دستگاه، در بزرگراه ۱۶ دستگاه و در راه اصلی ۳۲ دستگاه است، افزود: «میانگین تردد روزانه در جاده‌های استان بیش از ۸۳۴ هزار مورد بوده است.»

وی همچنین گفت: «تلفات برون‌شهری در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است. بیشترین علل تصادفات فوتی برون‌شهری شامل عدم توجه به جلو و خستگی رانندگان با ۶۴ درصد، انحراف و تجاوز به چپ با ۱۲ درصد و تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۱ درصد است.»

وی واژگونی خودروها را ۴۹ درصد، تصادف وسیله با وسیله ۲۹ درصد، وسیله با عابر پیاده ۱۱ درصد و وسیله با موتورسیکلت ۱۰ درصد به عنوان علل اصلی فوت افراد ذکر کرد.

جهانی افزود: «۵۶ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به رانندگان غیربومی است و سهم پلاک تصادفات غیر بومی نسبت به سهم تردد آنها بیشتر است. تصادفات منجر به فوت در راه‌های استان شامل ۳۲ فقره در آزادراه، ۵۷ مورد در بزرگراه، ۲۵ مورد در جاده‌های اصلی و ۶۴ مورد در راه‌های فرعی و روستایی بوده است.»

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی به تحلیل نوع تصادفات در محورهای مهم استان اشاره کرد و گفت: «سهم عابران در آزادراه ساوه-تهران ۱۰ درصد، واژگونی ۲۰ درصد، خروج از جاده ۱۰ درصد و سهم تصادفات جلو به عقب ۴۵ درصد بوده است. همچنین در محور ساوه-همدان، سهم عابران ۱۵ درصد، واژگونی ۱۰ درصد، خروج از جاده ۱۰ درصد و سهم تصادفات جلو به عقب ۶۰ درصد بوده است.»

جهانی پیشنهادات خود برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن را بیان کرد؛ از جمله جداسازی ترافیک در مناطق مسکونی، ارتقای کیفیت عملیات امدادی پس از حادثه، دقت در ثبت موقعیت مکانی تصادفات و افزایش گشت‌های پلیس راه.

سردار حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، نیز در این جلسه گفت: «عامل تصادفات چندوجهی است و مولفه‌های متعددی در این سیستم نقش دارند. بدون کار مشترک نمی‌توان به موفقیت در کاهش تصادفات و تلفات دست یافت.»

وی افزود: «برای مهار تصادفات نیازمند برنامه‌ریزی مشخص و همکاری همه دستگاه‌ها و بخش‌هایی هستیم که در مولفه‌های سه‌گانه (راه، وسیله نقلیه و انسان) نقش دارند و باید اقدامات مؤثر انجام دهند.»